Monikucha online

Thai Spring roll

Spring roll czyli po naszemu krokiecik jest moim utrapieniem od już jakiegoś czasu Uparłam się, aby domowe smakowały tak samo jak te z lokalnego „chińczyka”. W przygotowaniu farszu doszłam już niemal do perfekcji, natomiast problemem jest zawsze ciasto. Wiele przepisów zaleca  papier ryżowy, który jest rzeczywiście dobry, jeśli wybierzemy zdrowszą wersję przekąski i zrezygnujemy z głebokiego oleju, bo do smażenia papier ów nie nadaje się wcale.   Gotowego ciasta w sklepie nie znalazłam, za to zostało mi trochę po pierożkach wonton i postanowiłam spróbować. Krokieciki wyszły całkiem przyzwoicie, brakowało im jednak bardziej chrupiącej skórki. Kupno ciasta w sklepie wydaje mi się dobrym pomysłem dla zabieganych, bo sam farsz jest pyszny i całość ze słodkim sosem chili jest bardzo smakowita.

 Składniki :

Farsz:

  • 3 zgniecione ząbki czosnku
  • 4 cm świeżego imbiru startego ze skórką
  • ½ pęczka dymki, drobno pokrojonej
  • ½ pokrojonej w drobne paski czerwonej papryki
  • 1 drobno pokrojona czerwona papryczka chili
  • ½ szklanki drobno pokrojonej kapusty pekińskiej
  • 4-6 pokrojonych w paski grzybów shiitake
  • około 400g kiełków fasoli
  • ½ szklanki świeżej drobno pokrojonej kolendry
  • ½ szklanki świeżej drobno pokrojonej bazylii
  • 2 łyżki oleju do smażenia
  • 2 łyżki wody
  • Mięso: mamy tutaj wolną rękę, możemy dodać szklankę krewetek, lub 300g mielonego mięsa wieprzowego. Ja tym razem użyłam dwie piersi drobiowe, wcześniej ugotowane i rozdrobnione widelcem.
  • Sos do stir fry:
  • 2 łyżki sosu sojowego
  • 2 łyżki sosu rybnego
  • 1 łyżka sosu ostrygowego
  • 2 łyżki  soku z limonek
  • ¼ łyżeczki cukru

 Koniecznie  słodki sos chili do maczania.

Przygotowanie:

Rozgrzej 2 łyżki oleju w woku, wrzuć czosnek, imbir i papryczkę chili. Smaż i mieszaj przez 1 minutę, następnie dodaj kapustę, grzyby i wodę. Smaż kolejną minutę po czym dodaj resztę składników farszu. Wszystko dokładnie wymieszaj i smaż przez 2-3 minuty. Jeżeli używasz surowego mięsa, wydłuż ten etap do około 5-6 minut, aż mięso będzie gotowe.

Na końcu dodaj składniki sosu, mieszaj około 1 minuty i odstaw.

Ciasto:

  • 2 szklanki mąki
  • 1 jajko
  • ¾ łyżeczki soli
  • ¼ – ½ szklanki gorącej wody

Przygotowanie:

Przesiej mąkę do dużej miski i zrób w środku wgłębienie, do którego wlej ubite wcześniej jajko z solą i ¼ szklanki wody. Wszystko wymieszaj, dodając ewentualnie więcej wody . Ciasto nie powinno  być za bardzo klejące.

Wyrób ciasto, aż stanie się gładkie i elastyczne.

Odłóż ciasto na 30-60 minut. Im dłużej poleży, tym łatwiej będzie je rozwałkować (mimo, że ciasto leżało 60 minut i tak dosyć ciężko było je rozwałkować).

Podziel ciasto na 4 części. Podczas rozwałkowywania jednej części pozostałe 3 trzymaj pod przykryciem.

Powierzchnie na której wałkujesz ciasto posyp niewielką ilością skrobi kukurydzianej. Ciasto rozwałkuj bardzo cienko. Wykrój koła o średnicy  około 10-12cm . Z każdej ćwiartki powinno wyjść około 6 -8 krokietów.

Nakładaj po 1 łyżeczce nadzienia i zwijaj w rulonik.

Gotowe spring roll`e smażymy na głębokim oleju około 3-4 minuty lub dopóki zbrązowieją.

Kilka przydatnych wskazówek dotyczących ciasta:

  1. Wycięte i gotowe ciasto można przechowywać parę dni w lodówce lub dłużej w zamrażarce (trzeba odmrozić ciasto w lodówce). Ciasto może się ono lekko skurczyć, wtedy trzeba je indywidualnie rozciągnąć)
  2. Jeżeli chcesz wycięte krążki ułożyć w stóg, posyp je skrobią kukurydzianą. Jeżeli posypiesz je mąką, wchłonie się ona w ciasto, które stanie się zbyt twarde i mało elastyczne.
  3. Jeżeli skrobia kukurydziana stanie się zbyt wilgotna, posyp ciasto powtórnie.
  4. Zawsze trzymaj ciasto dokładnie przykryte, najlepiej wilgotnym ręcznikiem.

ZOBACZ  RÓWNIEŻ:

      

Luty 18, 2010 - Posted by | kuchnia tajska, kurczak, o jedzeniu i piciu, orientalne, zakąski | , , ,

11 komentarzy »

  1. Uwielbiam takie smaki! Może spróbuję z papierem ryżowym, który mi się pałęta po szafce…

    Komentarz - autor: Grazyna | Luty 18, 2010 | Odpowiedz

  2. Który papier próbowałaś smażyć? Ten cienki biały czy żółty pół-transparentny?

    Komentarz - autor: nobleva | Luty 18, 2010 | Odpowiedz

  3. Wygląda super. Mam teraz trochę czasu, chyba się skusze:)

    Komentarz - autor: wiosenka27 | Luty 18, 2010 | Odpowiedz

  4. Probowalam smazyc bialy i cienki paier, ktory jest suchy i trzeba go przed uzyciem namoczyc.

    Komentarz - autor: Monikucha | Luty 18, 2010 | Odpowiedz

  5. uwielbiam spring rolls!! no to teraz Kochana przegielas, jestem pod wrazeniem i nie zasne jak nie pomarze, ze moze kiedys uda mi sie je zrobic!!

    Komentarz - autor: cudawianki | Luty 18, 2010 | Odpowiedz

  6. Wow, once again i’m impressed with the homemade wrappers! They look perfectly fried with the little bubbles and bumps, very much like the ones at the restaurant.

    Komentarz - autor: angelica | Luty 19, 2010 | Odpowiedz

  7. Śliczne! Chętnie bym spróbował;-)

    Komentarz - autor: grumko | Luty 19, 2010 | Odpowiedz

  8. Ja przygotowalam kiedys sajgonki wlasnie z tego bialego i cienkiego papieru i wszystko mi sie rozpadlo podczas smazenia. Tym chetniej skorzystam z Twojego doswiadczenia bo to co, proponujesz, to moje smaki :))

    Komentarz - autor: majka | Luty 19, 2010 | Odpowiedz

  9. Ale, pycha. Jestem głodna!!!!

    Komentarz - autor: Krokodyl | Luty 19, 2010 | Odpowiedz

  10. Ten biały też kiedyś kupiłam, ale nic z niego nie potrafiłam zrobić. Ten grubszy, żółty jest całkiem sztywny i po namoczeniu bardzo elastyczny, ten się da smażyć🙂

    Komentarz - autor: nobleva | Luty 20, 2010 | Odpowiedz

  11. Świetne przepisy jestem fanem kuchni Tajskiej.

    Miałem okazję spróbować w Tajlandii i zamierzam skorzystać z Twoich przepisów oby więcej takiej inicjatywy.

    Pozdrawiam

    Komentarz - autor: Tom | Październik 5, 2010 | Odpowiedz


Skomentuj

